zaterdag 29 september 2018

OCHTEND RITUEEL

Foto: een vers eitje met veer uit het kippenhok


Iedere ochtend word ik wakker in de keuken. De lamellen zijn dicht want zo hopen ze dat ik een beetje uit zal slapen. Anders schijnt het zonnetje in mijn kooi en zou ik het te warm krijgen is de smoes. Maar ze willen gewoon uitslapen mijn baasjes denk ik. Maar die lamellen zijn veel te licht van kleur dus donker word het niet.
Relax word ik wakker en begin een beetje te piepen. Meestal rond een uurtje of 8.

"De hond piept", hoor ik het baasje boven tegen het vrouwtje zeggen.
"Ik hoor niets", zegt het vrouwtje slaperig terug. Die is een beetje doof voor lage tonen dus af en toe moet ik een hoge piep er doorheen piepen.
"Ja ik hoor het", zegt vrouwtje dan en ze komt uit bed.

Ik word bevrijd uit mijn kooi. Het eerste wat ik doe is me zo groot mogelijk maken. Uitrekken dus. Mijn ochtendgymnastiek.
Meestal staat de kat ook al voor de deur en mag weer naar binnen. Ik vind het dan leuk om Ozzy te begroeten en zit even achter hem aan want hij blijft nooit eens lekker stil staan. Ik probeer met mijn neus op de kat zijn rug de blijf staan knop te vinden maar die heb ik nog nooit gevonden.

Dan krijgen we allebei een bak voer. Ik moet eerst gaan zitten en wachten op het commando vrij.
De kat heeft totaal geen manieren en valt meteen aan op een bakje met brokjes.

Meteen na de maaltijd lopen we naar de goot. Samen met Ma Flodder in haar ochtendjas en op crocks. Ik schaam me dood als puber. Gelukkig wonen we in een doodlopend straatje en zien we bijna nooit iemand.
Ik doe een plas. Meestal een halve want dan kan ik over 10 minuten nog een keertje naar de goot.
Daarna vist vrouwtje de krant door de gleuf van de brievenbus want ze vergeet altijd haar sleutels.
Af en toe zit ze met haar hand vast. Dan gaan we langs het kippenhok om de kippen uit het nachthok te bevrijden. Die tokkelen altijd als ze ons zien. We kijken meteen of ze een eitje hebben gelegd voor ons ontbijt. Soms hebben we 2, soms leggen ze pas later op de dag een ei.

Weer naar binnen.

Krant op tafel en dan mag ik lekker aan de voeten van vrouwtje liggen terwijl ze een kop koffie drinkt en de koppen van de krant scant tot ik het tijd vind voor ronde 2.
Nog een plas en af en toe een poep in de goot!

Hèhè de dag is begonnen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten