woensdag 1 augustus 2018

BROEDS

Foto: Jomme kijkt door het open deurtje 
van de kippenren

Vanaf het open deurtje van de kippenren zit ik vol verbazing te kijken welk ritueel hier de afgelopen dagen afspeelt.
Aan de ene kant heb ik medelijden met de kippen en aan de andere kant zou het vrouwtje mij ook wel in een lekkere koude emmer water mogen dompelen.
Het schijnt dat de kippen broeds zijn. Was het vorige maand nog maar een kip nu zijn ze solidair met elkaar en zijn ze beide broeds.

Honden kennen blijkbaar schijnzwangerschappen maar daar heb ik als vent natuurlijk geen last van!

Het is wel lekker rustig nu ze de hele dag op hun nest liggen hoor.

Maar thuis zijn ze bang dat ze het loodje leggen doordat ze ook niet meer eten en drinken.
Een haan gunnen ze de kippen niet. Dat willen ze trouwens de buurt en zichzelf ook niet aandoen want die kukelen de hele buurt bij zonsopgang lekker wakker. Mij gunnen ze geen kippenkluifjes want die schijnen gevaarlijk te zijn voor honden.
Daarom dompelt ze dus de kippen een paar keer per dag met hun kontjes in een emmer koud water.
Zo schijnen ze wat af te koelen en eten en drinken snel wat voordat ze weer naar hun nest vertrekken.

Wat een luie kippen!
Maar wel interessant om gade te slaan.
Ik wil zo graag helpen maar dat mag helaas niet!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten